Mount Emei: Part 2

(Norsk lenger nede)

The next morning we woke up at 6 am. As it was freezing cold in the room, my jacket was not at all dry even though I slept with it under my blankets for part of the night. We had breakfast, packed our bags, and got ready to start as soon as daylight came around 7.45. This day it was a lot less foggy, so we could see the surroundings, as it was getting lighter. That was pretty cool.

We slept at the Magic Peak Monastery (1752 m) You see it in the middle of the map.

Ready to start hiking!

This day’s hike started by hiking downwards for a while. Very depressing, when we knew we still had 1300 meters in altitude to the top, but what can you do. After an hour or so it started to go up again with the longest stairs I have ever seen. When climbing a mountain full of stairs, your worst enemy is your head. You climb the longest stairs you have ever seen, turn around a corner and see even longer stairs. And this goes on – for a full day. I hated my life so many times this day. After a while we came to a monastery surrounded by monkeys. I got really scared again, but turned out that they were less aggressive than the ones in the joking monkey zone. We watched them for a while, and some of them tried to come closer, but just by holding out your walking stick they gave up.

Then we walked and walked and walked. We only had short breaks, as it was too cold to sit still for long. The last part up to the cable car I hiked pretty fast, I just wanted to get it over with. It felt like such a relief when we heard the busses honk.

As we were a little short on time (last bus down from the top left at 5), we decided to take the cable car the last 500 meters of altitude. I guess that saved us an hour or so. It was weird to come from the silent mountain and into the tourist trap around the cable car. On the top, we walked to the golden summit, which we almost could not see due to the fog. So we were a bit unlucky, on many days the top is above the clouds. On the lucky side, the fog did disappear a bit.

The Golden Summit

While at the top I was so cold. My clothes were wet, my toes were freezing and I just wanted to get back to the hostel to take a hot shower. We skipped the busses and hired a private minibus to take us down. It was for sure frightening to drive down, but I was almost too tired to care. Luckily we made it, and I had the nicest shower ever in my life back at the hostel.

This hike was for sure one I will not forget soon!

Mount Emei : Del 2

Neste morgen våknet vi klokken seks. Siden det fortsatt var iskaldt på rommet vårt var jakken min fortsatt gjennomvåt, til tross for at jeg til og med sov med den under dynen på varmelakenet for deler av natten. Så den var det bare å pakke ned i sekken. Heldigvis hadde jeg med meg såpass med klær at jeg kunne unnvære jakken. Vi spiste frokost i restauranten, pakket sammen tingene våre, og var klare til å gå så snart dagslyset kom rundt klokken 7.45 . Denne dagen var det mye mindre tåkete, så vi kunne se omgivelsene rundt oss da det begynte å bli lysere. Var litt gøy å se at tempelet vi bodde i lå rett under en vertikal fjellvegg!

Vi sov i Magic Peak Monastery (1752 m). Du kan se det ca midt på bildet.

Klar for dag 2!

Denne dagen startet stien med å gå nedover en stund. Veldig deprimerende , når vi visste at vi fortsatt hadde igjen 1300 høydemeter til toppen, men hva kan du gjøre! Etter en time eller noe sånt så begynte det å gå oppover igjen, med de lengste trappene jeg noensinne har sett . Når man bestiger et 3000 meter høyt fjell ved utelukkende å gå i trapper så går det definitivt mest på psyken. Det føles ut som man har uendelig langt igjen, uansett hvor mange trappetrinn man går. Du går opp de lengste trappene du noensinne har sett , går rundt et hjørne og ser en enda lenger trapp. Og sånn fortsetter det - en hel dag.

Etter å ha gått opp uendelig mange trapper kom vi til et nytt tempel. Jeg gikk som nummer tre, og da de to foran meg kom opp, ropte de til oss at det var aper der. ”Oh shit oh shit” tenkte jeg som hadde pakket matpakken på utsiden av sekken (jakken tok nemlig så å si all plassen i sekken). Men jeg måtte jo bare fortsette å gå. Apene satt heldigvis på en forhøyning under taket på tempelet, så jeg bare fortet meg forbi og opp en trapp til, og heldigvis var dette et slikt tempel man kunne overnatte i, så jeg kom meg inn og fikk pakket litt om. Etter at jeg hadde gjort det turte jeg å gå ut og se på apene. De var mye mindre aggressive enn de forrige apene heldigvis! Hvis de gikk mot oss, så var det bare å rekke ut en bambusstokk mot dem (alle hadde walking sticks av bambus) så ga de seg. Etter å ha tatt bilder av apene, så fortsatte vi oppover.

large_Mount_Emei_24.jpglarge_Mount_Emei_25.jpglarge_Mount_Emei_26.jpglarge_Mount_Emei_27.jpg

Vi gikk og gikk og gikk . Vi hadde bare korte pauser, siden det var for kaldt til å sitte stille for lenge. Den siste delen (sikkert to timer) opp til gondolbanen så gikk jeg ganske fort, jeg var bare så sinnsykt klar for å komme til toppen og få det overstått. Det føltes som en enorm lettelse da vi plutselig kunne høre bussene tute, noe som betydde at vi var nært gondolbanen.

large_Mount_Emei_28.jpglarge_Mount_Emei_29.jpglarge_Mount_Emei_30.jpglarge_Mount_Emei_31.jpg

Siden vi hadde litt lite tid (siste buss ned fra toppen går klokken 17) , bestemte vi oss for å ta gondolbanen opp de siste 500 høydemeterne. Jeg antar at dette sparte oss en time til halvannen. Det var rart å komme fra stillheten vi hadde hatt opp hele fjellet og inn i turistfellen rundt gondolbanen. På toppen gikk vi til Golden Simmit, en svær skupltur som vi nesten ikke kunne se på grunn av tåke.. Vi var dessverre litt uheldige med været, mange dager er toppen av fjellet over skyene slik at man har fin utsikt ned mot skylaget. På den heldige siden så lettet det en del mens vi var der oppe, så vi fikk sett gullskulpturen, templene og alt som var der oppe ☺

Mens vi var oppe på toppen var jeg så sykt kald. Klærne mine var våte, tærne mine var iskalde og jeg hadde bare lyst til å komme tilbake til hostellet for å ta en varm dusj. Vi droppet å ta buss ned og hyret i stedet et privat minibuss for å kjøre oss ned. Nedkjøringen var temmelig skummel i den lille gamle minivanen, men jeg var nesten for sliten til å bry seg . Heldigvis gikk det bra, og kald og utslitt kom jeg ned igjen til hostellet der jeg hadde den beste og mest fortjente dusjen noensinne.

Kommer nok ikke til å glemme denne turen med det første ☺

Posted by martinemaui 07:47 Archived in China

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.