Jiuzhaigou

Hvis du tar buss 10 timer nordover fra Chengdu, kommer du til et bittelite sted med et par hus og noen hoteller som ligger rett ved en nasjonalpark som heter Jiuzhaigou. Der var jeg inntil i dag tidlig, helt nordvest i Sichuan-provinsen. Her var det ingen som kunne engelsk, og det har skapt en del frustrasjon som jeg har tenkt å få ut i dette innlegget (jeg skrev det mens jeg var der, derfor høres det ut som jeg fortsatt er der i innlegget). Nope, å reise alene i indre Kina er ikke bare solskinn og glitter.

Det begynte da jeg skulle sjekke inn på hotellet. Hotellet fant jeg på booking.com, og det var latterlig billig, sannsynligvis fordi det er lavsesongen over alle lavsesonger her i Jiuzhaigou. Bussturen vår tok 12 timer istedenfor 10, fordi det var en ulykke i en tunnel på veien. Jeg kom altså frem til den bittelille busstasjonen her sånn i 20-tiden tirsdag kveld. Det var et par taxier på busstasjonen, men alle bare ristet på hodet når jeg viste dem adressen til hotellet. ”Great”, tenkte jeg. Det var også masse folk som gikk rundt der med bilder av hotellene sine og ville ha folk til å bo der. Da jeg viste hotelladressen til en av disse, sa han ”yes, yes”, og viste meg til en bil der det allerede satt tre andre som hadde vært på bussen. ”Okei, han henter folk til hotellet”, tenkte jeg. Vi kjørte et lite stykke, og gikk av foran et hotell. Men det viste seg så klart at dette ikke var hotellet jeg skulle på, han ville bare prøve å selge meg et rom på dette hotellet i stedet. Jeg prøvde å si at jeg allerede hadde betalt for et annet, og etter å ha gått ned i pris fra 180 per natt til 100 per natt skjønte resepsjonsdamene endelig at jeg faktisk ikke var interessert, og jeg spurte med kroppsspråk om de kunne peke meg i riktig retning. De pekte, og jeg begynte å gå. Det var så klart ingen nøyaktig adresse til hotellet, da de ikke har husnummer i denne lille landsbyen. Så jeg gikk rundt i ring og lurte på hvor i helsikke jeg skulle. Til slutt kom en mann bort og så på adressen jeg hadde på mobilen, han sa ”yes, yes”, og pekte bortover mens han gikk i front. Vi gikk bare 50 meter lenger ned i gaten, og denne gang var det riktig hotell. ”Yes”, tenkte jeg.

I resepsjonen satt tre damer og så på kinesisk såpeopera (det gjør alle hele tiden, det er ingen som jobber). Da jeg kom ga jeg dem passet (det er en lov i Kina om at alle utlendinger skal registreres der de befinner seg, så pass må kopieres og registreres). De brydde seg ikke om passet mitt, men ga meg i stedet et papir jeg måtte fylle ut. Når jeg var ferdig, spurte de meg om et eller annet på kinesisk, som jeg selvfølgelig ikke skjønte. Jeg så spørrende på hun som snakket, og hun gjentok det samme. Jeg sa sorry, og så begynte alle tre å le (også standard i Kina). Dette ble jeg sinnsykt irritert over, for jeg syntes overhode ikke det var morsomt at de er listet på booking.com når det sitter tre stykker i resepsjonen og ingen kan et ord engelsk. Jeg tror ikke jeg klarte å kamuflere sinnet mitt, for de sluttet fort å le. Jeg tenkte at kanskje hun ville se bookingen min, så jeg ga henne mobilen med bekreftelsen. Det var tydeligvis det hun ville ha, så jeg fikk til slutt et nøkkelkort, og kunne gå til rommet. Men alle mine planer om å spørre på hotellet om råd og tips angående nasjonalparken gikk i grus.

Det er likevel noe i uttrykket ”det ordner seg alltid”. For da jeg gikk ut for å kjøpe litt snacks på den lokale shappa, møtte jeg tre tyskere, og de bodde på samme hotell! De hadde allerede vært en dag i nasjonalparken, og kunne fortelle meg alt jeg lurte på. Så da var det bare å legge seg så jeg kunne stå opp tidlig og dra inn i nasjonalparken dagen etter.

Neste dag var jeg klar for nasjonalparken, og etter å ikke ha dusjet fordi det ikke fantes varmtvann var jeg klar. Jeg gikk ut i gaten og var temmelig lost, for jeg hadde ikke peiling på hvordan jeg skulle komme meg til inngangen til parken. Men igjen dukket det opp en taxi med tre kinesiske passasjerer, som lurte på om jeg ville sitte på til inngangen til parken. Flaks igjen der altså. Jeg klarte å kjøpe to-dagers billett, og kom av gårde. Nasjonalparken er Y-formet og består av to daler med høye fjell, vakre, lyseblå innsjøer og fosser. Jeg tenkte å ta en dal første dagen, og andre dalen andre dagen (alt dette fant jeg ut på google, takk Gud for google).

Det som var litt dritt, var at på grunn av snø så var nesten alle stiene i parken stengt. Man kunne dermed bare benytte seg av shuttlebussene eller gå på asfaltveien, men den lå ikke like fint til som stiene. Men noen var heldigvis åpne. Jeg hadde en fin dag der, og det var sol og ikke så altfor mange minusgrader (parken ligger fra 2000 – 3100 moh).

Andre steder de ikke snakket engelsk den dagen var på turistinformasjon og busstasjonen (damen der gadd ikke se på meg en gang, de stengte tydeligvis akkurat i det jeg gikk inn døren, og ekstra service finnes ikke i dette landet).

I dag dusjet jeg først i kaldt vann, så dro jeg til busstasjonen og fikk jeg en billett tilbake til Chengdu (ikke dit jeg hadde tenkt meg, men who cares, tilbake til sivilisasjonen er det viktigste). Etter det dro jeg til den andre dalen i nasjonalparken, og hadde en trivelig dag der. Så prøvde jeg å spørre damen i resepsjonen om jeg får tak i taxi sånn at jeg rekker bussen i morgen kl 7.30, og hun veivet med armene og pekte på hovedveien, så jeg antar jeg bare må gå dit så ordner det seg? Får være ekstra tidlig ute sånn at jeg i verste fall har tid til å løpe ti busstasjonen med all bagasjen.

Så det var min opplevelse fra Jiuzhaigou. Hvis du liker bildene kan jeg anbefale Plitvice nasjonalpark i Kroatia, mye nærmere Norge og minst like fin!

Nå kom jeg altså akkurat til Chengdu igjen, og hva som skjer fremover er litt uklart. Jeg hadde tenkt å ta tog til Xi’an, men sånn jeg forstår det er alle tog utsolgt. Så tenkte jeg å ta tog til Shanghai og dra til Yellow Mountains, men alle tog utsolgt der også gitt. Så da må jeg vel fly et sted da, jeg som elsker å fly. Får tenke litt og se hva det blir til!

PS: Jeg rakk bussen, men jeg hadde gått halve veien før det kom en taxi. På busstasjonen var det -16 grader (alle dører åpne i ekte Kina-style), så jeg frøs nesten ihjel mens jeg ventet på bussen i 45 minutter. Men jeg rakk den i hvert fall. Bussen var ingen buss, men en liten minibuss. Sjåføren nektet å ha på varme og insisterte på å ha åpne vinduer selv om det allerede hadde frosset is på innsiden av alle vinduer. Jeg klarte ikke å sove på to timer fordi jeg frøs sånn og hadde tidenes neglebitt på tåneglene, men etter to timer var jeg så sliten av å fryse at jeg pakket tærne godt under fleecepleddet mitt og sov hele veien hjem til Chengdu. Jeg skal ikke begynne å snakke om han som røyket i bussen og spyttet tyggis og frø på gulvet. Makan til oppførsel, selv for i Kina å være!

large_Jiuzhaigou1.jpglarge_Jiuzhaigou2.jpglarge_Jiuzhaigou3.jpglarge_Jiuzhaigou4.jpglarge_Jiuzhaigou5.jpg

Tibetan flags

Stupa and flags in front of one of the Tibetan villages in the park

Tibetan village entrance

House in the Tibetan village

The village I lived in

large_Jiuzhaigou13.jpglarge_Jiuzhaigou14.jpglarge_Jiuzhaigou15.jpglarge_Jiuzhaigou16.jpglarge_Jiuzhaigou17.jpg
This is actually down in the water

Posted by martinemaui 06:28 Archived in China

Email this entryFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Table of contents

Comments

Veldig fine bilder!

PS: Kult at bloggen din er "featured" på forsiden av travellerspoint :)

17.01.2014 by Alex

Takk, jeg synes selv det ble et par bra bilder :-)

Ja, dette er et steg i riktig retning på veien til å bli toppblogger! Kjekt å få litt publisitet, bruker tross alt mye tid på denne bloggingen. Hvis du går inn på community-siden så ligger det bilde og sitat fra bloggen også:-) (www.travellerspoint.com/community/)

17.01.2014 by martinemaui

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.